Saaristossa- Parainen ja Nauvo

Saaristotunnelmiin päästiin reissullamme Turunmaan saaristossa, kun leiriydyimme Solliden Campingiin. Matkamme asuntoautolla jatkui siis Naantalista Paraisiin. Ihana ja rauhallinen paikka maisemineen ilahdutti koko perhettä. Solliden Campingin siisteys (uudehkot wc- ja suihkutilat), henkilökunnan ystävällisyys sekä hyvä uimaranta sai meidät jäämään tänne vielä toiseksikin yöksi. Uimaranta olikin päivisin täpötäynnä uimareita, niin isompia kuin pienempiä.

Sillä aikaa kun muu perhe vuokrasi polkupyörät ja kävivät lähikaupasta ostamassa illaksi grillaustarvikkeita, minä istahdin kalliolle. Ihailin saariston maisemia, ohiajavia veneitä (kiva kun vilkuttivat veneestä) sekä tuota suloista joutsenperhettä. Joutsenet tulivat aivan lähelle, yksinäni siellä niille höpötin. Taisi pari tuntia mennä ihan huomaamatta meren äärellä ? Yhdessä kävimme päivittäin uimassa uimarannalla. Jos lapsilta ois kysytty niin olisivat polskineet vedessä aamusta iltaan 🙂 Tästä leirintäalueesta jäi meille kaikille hyvät muistot ❤ Varmasti mennään uudelleen, kun Turun saaristoon taas joskus suunnataan.

Seuraavana olikin vuorossa Nauvon saari. Menimme lautalla saareen, josta jatkoimme matkaa keskustaan asuntoautolla. Keskustan vieressä oli kaunis satama kahviloineen ja putiikkeineen. Söimme ehkä parhaimmat pizzat ikinä täällä!! Niskan peltileipä, joka on tehty ahvenanmaalaisittain vei kielen mennessään. Tyttö söi Salakuljettajan ja me muut Björklundit. Lapsetkin olivat samaa mieltä, parasta pizzaa ikinä. Suosittelen lämpimästi Niskaa, jos eksytte Nauvon saaristoon. Hyvää ruokaa ja kaunis miljöö.

Saariston pieni rengastie tuli kierrettyä melkein kokonaan, lukuunottamatta Rymättylää. Östern-lautalla olisimme voineet jatkaa matkaa Rymättylään ja kiertää koko pienen rengastien, mutta palasimme Nauvon tuliaisten kera samalla lautalla takaisin Paraisiin. Lautasta (välillä Nauvo-Parainen-Nauvo) täytyy vielä mainita että, sinne oli helppo ajaa isommallakin autolla kun lautalla oli miehet ohjaamassa liikennettä. Lautta oli myös maksuton. Moni pariskunta oli pyörällä liikkeellä ja tie oli välillä niin mutkaista ylämäkeä, että siinä oli taatusti reisilihakset kovilla 🙂  Ensi kerralla kierrämme ehdottomasti koko reitin eli suuren rengastien, autolla tosin 🙂

Voi ei miten tuleekin ikävä näitä maisemia kun valkkasin kuvia postaukseen! Mä niin tahtoisin tuonne takaisin ja että kesäloma vaan jatkuis ja jatkuis.. Mies palasi jo lomalta töihin. Iso ikävä iski samantien, muutamat kyyneleetkin siinä tuli tirautettua. Kuukausi ollaan oltu niin tiiviisti yhdessä ja reissuhommat taas kutsui. Meillä lopuilla jatkuu koulut tällä viikolla, lapset ovat ainakin ihan innoissaan ja onhan se kiva muutenkin palata taas kiinni arkeen. Nyt lomaillaan vielä hetki ja huilataan. Muistellaan ihanaa kesälomaa. En muista sanoinko jo, mutta tää oli ehkä paras kesä ja loma ❤ Yhdessä mun rakkaimpien kanssa.